DÅBBELJAZZ

Kalaha & Girls In Airports

9. October 2020

Læg i kalender Køb billet
Musik
Tidspunkt: Kl. 21.00
Døren åbnes: Kl. 20:00 Sted: 1. sal Pris: Forsalg: 100 kr.
I døren: 125 kr.

DÅBBELJAZZ: KAHALA & GIRLS IN AIRPORTS
Kom ned på Huset når vi tager pulsen på den moderne jazz ved at sætte 2 af tidens toneangivende navne på plakaten. Det bliver én stor pærevælling af genrer og indflydelser fra jazz, afrobeat, elektronica, world, rock og meget mere, når KALAHA og GIRLS IN AIRPORTS indtager scenen med deres anmelderroste liveshows!

Om KALAHA:
DMA vindende gruppe udforsker grænselandet mellem elektro og afro-jazz. I efteråret 2018 følger Kalaha op på deres DMA vindende album “Masala", med en helt ny udgivelse.

Med inspiration i lige dele vest-afrikansk funk, techno-rave og jazz improvisation, er Kalaha’s musik et konstant foranderligt mix af skæve indfald, løssluppen energi og præcision. Om gruppens genreoverskridende cocktail af personligt lyd-design og virtuose instrumentale indslag, skrev DMA juryen: ”De formår, med deres uhøjtidelige tilgang til musikken og idérige lydlandskaber, at pege den danske jazz i en spændende retning og viser ligeledes, hvordan globaliseringen har bidt sig fornøjeligt fast på den danske musikscene.” Foruden at vinde en DMA for årets særudgivelse i 2017, har Kalaha været i rotation på radioplaylister over hele verden, bl.a. hos den anerkendte engelske DJ og BBC vært Gilles Peterson. Sidstnævnte sagde om udgivelsen “Masala”: “Brilliant album! Very tropical again! You can hear that African lo-fi influence on the whole album”. “Kalaha transport fans to another world” - Earmilk.com

Gennem en lang række koncerter i Danmark og udland, har bandet til stadighed formået at forny deres liveudtryk. Senest med et spektakulært lys-design af Obscura Vertigo. Sammensmeltningen af lyd og lys understreger at Kalaha først og fremmest er et band der skal opleves live. Siden bandets første optræden på Strøm Festival 2013, har de elektroniske producere Rumpistol og Spejderrobot samt guitaristen Niclas Knudsen (Ibrahim Electric) og den allestedsnærværende trommeslager Emil de Waal, stået som garanter for en smittende live magi, foreviget på debut-albumet ”Hahaha”, som Soundvenue dekorerede med 5 stjerner med begrundelsen: “Selv uden forhistorien beviser albummet, at ellers forskelligartede genrer kan finde hinanden på smukkeste vis.”

Kalaha Line-up:
Emil de Waal (trommer, elektronik)
Niclas Knudsen (guitar, talk-box)
Jens Berents ‘Rumpistol’ Christiansen (keyboards, elektronik)
Mikael ‘Spejderrobot’ Elkjær (computer, elektronik)

Om GIRLS IN AIPORTS:
Siden de fem musikere og komponister i Girls in Airports søger konstant at udvide deres lydunivers med nye musikalske inspirationer – på tværs af moderne jazz, global folklore, minimalisme, synthesizer-musik og en atmosfærisk lyd.
Anmelderne har sammenlignet bandet med så forskellige navne som Brian Eno, Radiohead, King Crimson, Jon Hassell, Sun Ra og Jan Garbarek. Bandet består af komponist og multiinstrumentalisten Martin Stender på saxofon, den alsidige og eksperimenterende saxofonist/klarinettist Lars Greve, Mathias Holm (Øya) på keyboards, Victor Dybbroe (Travelling Tribes, Quadron) på percussion og Mads Forsby (Illdjinn, Fire! Orchestra m.fl.) på trommer. Tilsammen har Girls In Airports fem anmelderroste albums bag sig, og en lang række medrivende koncerter har slået deres navn fast som et af Danmarks stærkeste bud på en moderne jazzgruppe. Med udgivelser på det toneangivende britiske label Edition Records og fyldte koncertsale rundt omkring i Europa, har gruppen i den grad fat i publikum internationalt.

Skrevet om Girls in Airports:
»Det er en til tider hypnotisk oplevelse, hvor der spilles med enormt overblik. Iørefaldende, originalt og grænseløst.« – GAFFA

»Girls In Airports bygger ceremonielle rum, hvor der er plads til både hellig musik fra Østen og højloftet elektronik fra EU (via Eno), til rocket slagtøj fra nabokommunen såvel som trommer fra det afrikanske kontinent. For eksempel eksploderer åbnings- og titelnummeret i svulmende synthflader, smertefulde saxofonsoli og tempelgonger. Det sker med en patos, der er Radiohead værdig, men det er forløst i deres eget følelsesfulde møde mellem det eksotiske og det hjemlige.« – Information

»Live er måske den mest uundværlige Girls in Airports plade indtil nu. De er som et levende væsen der ubesværet bevæger sig mellem det stramt styrede og det afsindigt løsslupne.« – Jazznyt.